برق و مدیریت

ONLY THOSE WHO DARE, DRIVE THE WORLD FORWARD

برق و مدیریت

ONLY THOSE WHO DARE, DRIVE THE WORLD FORWARD

برق و مدیریت


شادی روح سردار دل ها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی صلوات.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

درس هایی از مرسدس بنز - قسمت چهارم

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۴۶ ق.ظ

در این قسمت از مجموعه درس هایی از مرسدس بنز ، همانطور که پیشتر اشاره شد درباره ساختار تیم اجرایی MPS توضیحاتی ارائه می شود . در قسمت قبل شماتیک این ساختار را نمایش دادم ، اکنون بخش های مختلف آن را شرح می دهم .

۱- سازمان مرکزی

تیم مرکزی یا همان راس گروه MPS ، مسئولیت مستقیم اجرای MPS ، به صورت پشتیبانی مفهومی و فکری و همچنین ایجاد هماهنگی بین کارخانه ها را بر عهده دارد. آنها همچنین به پیشرفت اجرایی شدن تمام ۹۲ ابزار MPS کمک می کنند . این تیم مسؤل گزارش دادن وضعیت اجرای MPS به اعضای هیئت مدیره و سایر رده های سازمان مرسدس بنز است. این عامل که تمام اعضای مدیریت ارشد مرسدس لحظه به لحظه در جریان چگونگی وضعیت اجرای سیستم قرار گیرند از نظر نویسندگان یکی از عوامل اجرای موفقیت آمیز این سیستم به شمار می آید.  یکی از وظایف اصلی این تیم برنامه ریزی و هدایت بخش های مختلف کارخانجات بنز برای نهادینه سازی اجرای MPS است. به عنوان یک موسسه مجری ، تیم مرکزی قدرت و اختیاراتی در حد مدیریت ارشد سازمان داشت. این تیم از دو گروه تشکیل شده بود. یک گروه شامل ۸عضو ، مسئولیت محتوا ، تکامل مداوم و کنترل MPS را بر عهده داشت ، گروه دوم که شامل ۵عضو می شد ، مسئول آموزش دادن به مربیان MPS که در آینده باید آنرا به سایر اعضا آموزش دهند ، بود.

۲-سازمان سطح کارخانه

مسئول اجرا و ارائه کمک های تخصصی در سطح کارخانه است . تیم های مختلفی برای هر یک از کارخانه های مرسدس بنز به وجود آمد. مثلا تیم پروژه کارخانه Untertürkheim پروژه MPS. این بخش وظیفه پشتیبانی و حمایت از اجرای MPS را به همراه تیم مرکزی برعهده داشت . مباحثی نظیر هدایت پروژه ، ارتباطات ، روش ها ، بازرسی ها ، کمیته های کاری ، بازخورد و ارزیابی ، ارتباط توسعه و برنامه ریزی ، ارتباطات تدارکاتو آموزش متخصصان MPS.

کار تیم سطح کارخانه توسط یک تیم مرکزی پشتیبانی می شد . به غیر از نمایندگی سه مرکز تولید کارخانه Untertürkheim ( محور،موتوروگیربکس) اعضای تیم اصلی ریخته گری ، تعمیر و نگهداری ، تدارکات ، بخش برنامه ریزی و کیفیت را نیز تحت پوشش داشتند . این تیم همچنین میزبان دو نماینده از شورای کار بود . عملکرد تیم ، تبادل و جریان اطلاعات بین تیم مرکزی و تیم های مراکز تولید را تسهیل می کرد . هماهنگ کننده های مراکز تولید توسط همان مراکز تعیین شدند ، آنها موظف به ایجاد هماهنگی و پشتیبانی از اجرای سیستم تولید در مراکز تولید و ارائه گزارش به رهبران اجرای سیستم بودند . هماهنگ کننده ها همان رهبران تیم های کاری (سطح 4)و رهبران اجرا همان مدیران بخش ها (سطح 3) هستند.آنها همچنین وظیفه آموزش به مربیان MPS در سطح پایین تر را بر عهده دارند .آموزش دهندگان هر یک از سه مرکز تولید سیستم انتقال قدرت خودرو به علاوه ریخته گری را برعهده دارند ، به ازای هر 1000 نفر یک آموزش دهنده از بین جمعی از کارگران ماهر و یا سرپرستان انتخاب شد . پس از انتخاب مربیان، مجموعه ای از دوره های آموزشی با عنوان آموزش فشرده MPS  را به صورت عملی با مشاهده بهترین نمونه ها در دیگر کارخانه های مرسدس بنز پشت سر گذاشتند . همچنین آنها چگونگی روابط رسمی و تئوری های MPS را فراگرفتند . این مربیان وظیفه پشتیبانی و اجرای MPS در سطح کارگاه را برعهده خواهند گرفت . علاوه  بر پاسخگویی به سطح کارخانه MPS مربیان موظف به ارائه گزارش به مدیر کارخانه نیز می باشند .

3-سازمان سطح مرکز تولید:

این سطح به سه قسمت تقسیم شد : " کمیته هدایت MPS" در سطح مدیریت ،"پروژه های فرعی ( زیر پروژه ها یا همان بخش مربوط به زیرسیستم ها) " در سطح درون سازمانی و "کروه های کاری " در هر بخش.

مدیر مرکز ( مثلا مرکز تولید موتور خودرو) مسئول اجرای تمام برنامه های MPS در مرکز تحت امر خود است. طبق ساختار سازمانی مدیر مرکز ، رئیس کمیته هدایت MPS می باشد.وظیفه این کمیته شرح استانداردهای MPS و تناسب آنها با محصول تولیدی مرکز می باشد . اجرای قانون 10-90 که در قسمت قبل شرح داده شد این تناسب را ایجاد می کند . یعنی اگر یکی از ابزارها با شیوه تولید کارگاه در یک مرکز هماهنگ نبود ، رئیس کمیته می تواند طبق این قانون ، از اجرای ابزار نامتناسب خودداری کند . به عنوان مثال سیستم نخ کش (pull chord) معادل سیستم آندون در تویوتا ، مخصوص کارخانه های با سیستم تولید ماشینی است و در مراکزی که انسان نقش محوری را دارد ، کارایی لازم را نخواهد داشت.

همچنین ، در بخش بازرسی (یا حسابرسی) MPS ، اشاره خواهد شد ، بخشی از عملکرد کمیته هدایت دریافت بازخور های بازرسی MPS و اقدام مناسب در جهت اجرای توصیه های بازرسان خواهد بود .

همان طور که در شکل فوق می بینید ، کمیته هدایت MPS از پنج تیم که وظیفه اجرا و کنترل پنج زیرسیستم معرفی شده را دارند تشکیل شده است .هر تیم توسط یکی از کارکنان متخصص در آن بخش هدایت می شود . به عنوان مثال تیم مسئول زیر سیستم "تمرکز کیفیت و محصولات و فرآیندهای استوار (مقاوم ، محکم ، پایدار) "توسط یکی از اعضای دپارتمان مدیریت کیفیت هدایت می شود . مسئولیت کلیدی این تیم ها اجرای دقیق اصول و ابزار های عملیاتی MPS در سطح کارگاه می باشد . در هر بخش ، نمایندگانی از این تیم ها به همراه سرپرستان ، رهبران تیم ها و مدیران بخش ها استاندارد های MPS از نظر امکان پذیر بودن ، عملی بودن و اقتصادی بودن به منظور اجرا در کارگاه ها بررسی می کنند . با این روش استاندارد ها بهبود می یابند تا با محتوای کار تناسب پیدا کنند . تیم های زیر سیستم های MPS از یک طرف از جانب بازرسان MPS تحت فشار رار داشتند و از طرف دیگر به علت نبود دستورالعمل های واضح از طرف سطح کارخانه MPS ، دچار مشکل بودند ، بنابراین تصمیم گرفتند استانداردهای MPS را به بهترین شکل که متناسب با تولیدشان باشد نفسیر کنند . به جای اینکه با هزینه بسیار زیاد ، سیستم تولید را به طور کلی تغییر داده و سیستمی جدید تعیین کنند ، تیم ها تصمیم گرفتند که سیستم های خود را بر طبق MPS به روز کنند و از این طریق در وقت و هزینه صرفه جویی کنند.

 

با ساختار تیم اجرایی MPS آشنا شدیم . از قسمت بعد بعد فرآیند اجرای MPS را شرح خواهم داد . شروع این فرآیند نیز با آموزش MPS خواهد بود .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی