برق و مدیریت

ONLY THOSE WHO DARE, DRIVE THE WORLD FORWARD

برق و مدیریت

ONLY THOSE WHO DARE, DRIVE THE WORLD FORWARD

برق و مدیریت


شادی روح سردار دل ها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی صلوات.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

درس هایی از مرسدس بنز قسمت ششم

شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۴، ۰۳:۰۸ ق.ظ

به نام خدا

سلام . بعد از حدود ۲۰ روز که به علت امتحانت پایان ترم نتوانستم مطالب گفته شده را دنبال کنم ، از امروز با ادامه درس هایی از مرسدس بنز درخدمت شما هستم . فعلا اولویت کاری بنده به سرانجام رساندن این مجموعه است . هم اکنون مطالب مفید دیگری برای آینده آماده نموده ام که ان شاالله پس از پایان درس هایی از مرسدس بنز ، ارائه خواهم داد. و اما بعد ، در قسمت قبل از سیستم تولید مرسدس بنز ، نحوه آموزش آن به کارکنان کارخانه های بنز از مدیران گرفته تا کارگران کارگاه را توضیح دادم ، این قسمت اختصاص دارد به چگونگی سیستم بازرسی MPS که وظیفه بررسی نحوه اجرای MPS و درصورت وجود ، یافتن انحرافات و اصلاح آنها را برعهده دارد.

از آنجا که اجرای صحیح سیستم های تولید ، عامل اصلی در کارآیی صحیح آن به شمار می رود ، کنترل و بررسی چگونگی اجرای این سیستم ها بسیار با اهمیت است . لذا شرکت ها برای اطمینان از اجرای صحیح سیستم تولید ، سازوکاری برای بازرسی آن ایجاد می کنند.

در COS یا سیستم عملیات کرایسلر ، برای هر بخش در صورت اجرای درست سیستم ،یک گواهینامه صادر می شود که برای دریافت آن باید تمام معیارهای COS و سیستم استاندارد QS9000 رعایت شود. در مرسدس بنز نیز یک سیستم بازرسی کل به منظور کنترل اجرای صحیح ابزارهای MPS ایجاد شده است. در این سیستم ، عملکردهای سالانه مراکز، برای بازرسی به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه یا اصلاحی و کنترل اجرای MPS تعریف شده اند.

این عملکردها براساس استاندارد آلمانی VDA6.1 طوری طراحی شده اند که نسبت به دستیابی مرسدس بنز به اهدافش (دریافت ، ایمنی ، هزینه ، کیفیت و مسائل روحی روانی ) پس از اجرای MPS اطمینان حاصل شود. فرض بر این است که این اهداف از زمان اجرای درست تمام ۹۲ ابزار MPS بدست می آیند.

سه نوع بازرسی برای کنترل نحوه پیشرفت اجرای MPS و پیوستگی آن تعریف شد . بازرسی سطح E3 ، خود کنترلی (self audit) و بازرسی سالیانه .

بازرسی E3 توسط رئیس بخش در کارگاه انجام می شود . E3 همانطور که قبلا گفته شد ، پس از مدیر کارخانه و مدیر مرکز تولیدی ، رده سوم مدیریت را دارااست ،مثل مدیر منابع انسانی ، مدیر کنترل کیفیت و .... . برای این بازرسی ، یک ناحیه سرپرستی در کارگاه و تعدادی از روشهای MPS برخی به صورت دلخواه و برخی انتخاب شده با توجه به نوع کارگاه و محصول تولیدی ، انتخاب می شوند. سوالاتی بر مبنای بازرسی سالانه درباره آنها پرسیده می شود تا کارگران برای بازرسی سالانه نیز آماده شوند. دراین سطح از بازرسی به انجام اصول MPS نمره داده نمی شود ، بلکه ملاک برای نمره دادن میزان تلاش سرپرست ها وتیم های کاری برای اجرای MPS است . در مرکز Z که مورد مطالعه این تحقیق است ، نتایج بازرسی ها در جلسه ای که تمام مدیران بخش ها حظور داشتند ارائه شد . این سطح از شفافیت درباره نتایج به این منظور است که ، همه مدیران مراکز ، سرپرستان و کارگران درباره اجرای MPS احساس مسئولیت کنند و پاسخگو باشند.

علاوه بر بازرسی سطح E3 ، خود کنترلی ( البته ترجمه اصلی خود بازرسی یا خود ممیزی است که بنده عنوان معادل خود کنترلی را مناسب تر دیدم) به طور منظم توسط کارگران انجام میگیرد. به همه کارگران سوالاتی مشابه سوالات بازرسی  سالانه MPS داده شده است تا برمبنای آن درباره کار یکدیگر قضاوت کنند و با همکاری هم اشکالات خود را رفع نمایند . در مصاحبه هایی که با کارگران انجام شد آنها نسبت به این سبک بازرسی ابراز رضایت کردند و به چند دلیل برای این گفته خود اشاره کردند. اولین دلیل رضایت آنها این بود که هیچ فشاری از جانب مافوق احساس نمیکردند ، ازآنجا که کسانی که بر کار آنها نظارت داشتند همکاران خودشان در همان قسمت یا قسمت های مشابه در بخش های دیگر بودند، تهدید ذاتی بازرسی از طرف مدیران از بین رفت. بازرسی توسط مافوق مکانیسمی برای کنترل محسوب می شود، اما در این حالت بازرسی به عاملی برای بهبود انجام فعالیت ها مبدل می گردد. علاوه بر این کارگران به توصیه های همکاران خود بیشتر از روئسا و مدیران توجه می کنند چرا که احساس آنها نسبت به مدیران این است که آنها از شرایط کار در کارگاه آگاهی لازم را ندارند و تنها از دانش نظری برخوردارند-که معمولا درست است- اما می دانند که همکارانشان در همین سطح کار می کنند و وضعیت های مختلف را تجربه کرده اند.

درحالیکه بازرسی E3 و خودکنترلی به صورت منظم در فواصل زمانی تعیین شده انجام می شد ، بازرسی MPS فقط یک بار در سال در تمام کارخانه های بخش خودرو سواری مرسدس بنز انجام شد .هدف از این سطح بازرسی ، بررسی و کنترل اجرای درست ابزارهای MPS در مرحله اجراو پس از آن بود. بیشتر اعضای تیم های بازرسی MPS در این سطح از کارکنان بخش مدیریت کیفیت انتخاب شدند. دلیل این امر این است که بخش مدیریت کیفیت همواره وظیفه بازرسی کیفی محصولات و فرآیندها را برعهده داشته و تجربه لازم برای این کار را دارد. به علاوه آنها با اصول استاندارد VDA6.1 آلمان که یک استاندارد بین المللی در زمینه کیفیت خودرو به حساب می آید آشنایی دارند. 

قبل از مارچ ۲۰۰۰ کار بازرسی آغاز شد . گروهی ازکارشناسان اصولی را برای بازرسی سالانه با سه نکته کلیدی ارائه داده بودند : فرآیندهای استاندارد سازی شده ، آزادی و صداقت همه شرکت کنندگان و اجرای سیاست دوری از اتهام زدن به افراد . در واقع هدف از بازرسی تعیین انحرافات از مسیر اجرای MPS برای انجام اقدامات اصلاحی بود نه مچ گیری از افراد ! انها همچنی چهار چوبی برای بازرسی تعیین کردند . اول درجه و محدوده بررسی در هر بخش تعیین شد ، دوم روش های بازرسی مشابه استاندارد VDA6.1 انتخاب شد ، سوم در طول مرحله پیاده سازی MPS ، بازرسان در فواصل زمانی مشخص اصول بیشتری را بررسی می کنند و چهارم زمانی را برای پایان بازرسی تعیین کردند.

بازرسی MPS شامل یک دفترچه راهنما محتوی مجموعه ای از سوالات بازرسی بود . این سند درجه اجرای MPS و اینکه تا چه حد MPS درست اجرا شده است را شرح می دهد. به درجه و سطح اجرا بر اساس سیستم امتیاز دهی VDA از 0 تا 20 نمره داده می شد.

اینکه بازرسی سیستم تولید مرسدس بنز بر اساس استاندارد VDA انجام شد از چند جهت مفید بود . اول آنکه بازرسی VDA قبلا نیز برای ارائه گواهینامه های کیفیت و ایمنی و ... در کارخانه های بنز انجام شده بود و کارکنان تا حدود زیادی با آن آشنایی داشتند ، دوم انجام بازرسی بر اساس VDA در سیستم تولید جدید باعث می شد که مدیران و کارکنان برای بازدید بعدی بازرسان VDA آمادگی و نسبت به کسب گواهی نامه های لازم اطمینان حاصل کنند. اما استاندارد VDA همه موارد اجرایی در MPS را شامل نمیشد از جمله چگونگی اجرای JIT یا بررسی فرایند بهبود مستمر و ... در نتیجه مجریان MPS ناچار به ارائه یک سیستم بازرسی ترکیبی بودند که هم اصول VDA در آن گنجانده شود و هم زیر سیستم های خاص MPS را مورد توجه قرار دهد . و بدین ترتیب بازرسی MPS به صورت یک سیستم ترکیبی به اجرا درآمد.

در قسمت بعد درباره ترکیب بازرسان ، روند بازرسی و نتایج آن شرح خواهم داد ، ان شاالله.

 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی