برق و مدیریت

ONLY THOSE WHO DARE, DRIVE THE WORLD FORWARD

برق و مدیریت

ONLY THOSE WHO DARE, DRIVE THE WORLD FORWARD

برق و مدیریت


شادی روح سردار دل ها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی صلوات.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

درس هایی از مرسدس بنز - قسمت هفتم

چهارشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۴، ۰۳:۴۶ ق.ظ

در قسمت قبل کلیات بازرسی و چگونگی آن در مرسدس بنز را ارائه کردم. در این قسمت کمی بیشتر وارد جزئیات می شوم و در انتها نتایج بازرسی سالانه را شرح خواهم داد.

بازرسان و روش بازرسی

تیم بازرسی از یک سربازرس که یکی از اعضای دپارتمان مدیریت کیفیت کارخانه تحت بازرسی است ، یک کمک بازرس که متخصص MPS و از یک کارخانه دیگر است و چند ناظر یا شاهد بازرسی که متخصص MPS و از همان کارخانه مورد بازرسیبودند  به منظور بازرسی غیرمستقیم ، تشکیل شده بود . هدف از انتخاب یک بازرس خارجی ، تقویت عینیت بازرسی و داشتن یک دید از بیرون یا خارجی به حوزه بازرسی بود. برای بازرسی هر مرکز تولید حدود سه تا پنج روز زمان صرف شد و در مجموع 30 مرکز تولید بازرسی شدند که 240 روز کاری وقت و نیروی کار صرف شد . هر تیم بازرسی وظیفه بررسی و کنترل دو مرکز تولید را برعهده داشت.بازرسان به دلخواه از هر مرکز تولید ، دو دپارتمان را برای بازرسی انتخاب می کردند .

در قسمت های قبل درباره قانون 10-90 توضیح دادم ، با توجه به این قانون که باعث می شد هر مرکز تولید با توجه به محصول و فرایند های خاص خود 10 درصد از ابزارها را به صورت دلخواه انتخاب کند ، امکان مقایسه مستقیم نتایج بازرسی مراکز مختلف با یکدیگر وجود نداشت ، اما خود به خود بین مراکز و کارخانه های تحت بازرسی برسر کسب امتیاز بالاتر رقابت نسبتا شدیدی بوجود آمده بود.

از مرکز مورد مطالعه این کتاب یعنی مرکز Z ، سه بخش A,B,C و از هربخش سه مرکز هزینه ( به عنوان مثال خط تولید ، انبار و... ) برای بازرسی و پس از آن برخی از ابزارهای سیستم تولید مرسدس بنز به منظور بررسی و کنترل نحوه اجرا در مراکز هزینه انتخاب شدند. معیار انتخاب ابزارها عبارتند از : ملموس و قابل ارزیابی بودن ، سطح اثرگذاری در بهره وری اقتصادی دایملر - کرایسلر و اهمیت ابزار برای اجرای ابزارهای بعدی .

فرآیند بازرسی آغاز شد و بازرسان پس جمع آوری مستندات نوشتاری و یا مدارک شفاهی ، اقدام به رتبه بندی سطح اجرای MPS ، بر اساس یک مقیاس اسمی نمودند . در طول فرایند بازرسی ، متناسب با توجه کارکنان به بهبود بهره وری اقتصادی و همچنین بهبود کیفیت فرایندها ، بازرسان سطح همکاری کارگران کارگاه با فرایند بازرسی را نیز زیرنظر داشتند. پس از امتیاز دهی به تمام سوالات ، بازرسان با یک نگاه کلی به امتیازات ، یک نمره کلی برای این پرسش که "ابزارهای MPS چطور و چه مقدار به اجرا در آمده اند ؟" در نظر می گرفتند.

مشابه استاندارد VDA6.1 ، بازرسان از یک ابزار حسابرسی برای رتبه بندی نتایج به صورت کمی استفاده می کردند . این مقیاس از دارای نمراتی از 0 - یعنی اصلا اجرا نشده - تا 10 - یعنی کاملا اجرا شده - است. بازرسان برای ابزارها و روش هایی که اصلا اجرا نشده بودند 0 امتیاز ، برای روش هایی که بر طبق کتابچه "شرح سیستم" در محدوده وسیعی از مرکز تولیدی اجرا شده بودند 6 امتیاز و برای روش هایی که به طور کامل در همه بخش های مرکز ، بر طبق "شرح سیستم" اجرا شده بودند 10 امتیاز در نظر می گرقتند .

مشاهدات و نتایج بازرسی MPS:

همانطور که گفته شد ، ساختار بازرسی دنباله رو روش های استاندارد VDA6.1 بود . ابتدا بازرسان مدارک و اسنادی را درباره وضعیت اجرای MPS در کارگاه از طریق مشاهده مستقیم و مصاحبه با کارکنان بدست می آورند. برای این منظور رهبران تیم ها ، سرپرستان و سرگروه ها به منظور ارائه مستندات خود و برگذاری مصاحبه فراخوانی شدند . در طول مرحله بازرسی ،دو تاکتیک متفاوت در ارائه شواهد و مستندات دنبال می شد . تاکتیک اول که "over showering tactic" نام دارد بیشتر توسط رهبران تیم ها و سرگروه ها استفاده می شد . در این تاکتیک ، افراد حجم زیادی از مستندات و مدارک اعم از جدول ها ، نمودارها و سایر مستندات مبنی بر اجرای کامل MPS در اختیار بازرسان قرار می دادند . این تاکتیک به این علت انجام می گرفت که افراد تصور می کردند در صورت گرفتن امتیاز بالاتر از بازرسان ، پاداش دریافت نموده و مورد تشویق قرار می گیرند. در تاکتیک دوم که "Kinship tactic" نام دارد، یک سرگروه مسئول مدیریت کیفیت در دپارتمان انتخاب شده است ، سپس یکی از همکاران بازرس مدارک کستند را ارائه می دهد. در این حالت مورد بازرسی و بازرس تخصص و زمینه حرفه ای خود را به اشتراک می گذارند . به نظر می رسد که بازرسان به همکاران خود اعتماد بیشتری دارند تا به فردی از قسمتی دیگر یا فردی که از نظر سلسله مراتب پایین تر از آنها قرار دارد مثل کارگر ماهر و .... این استراتژی نیز باعث می شد که بازرسان نمره بالاتری به مورد بازرسی بدهند. افراد تحت بازرسی استراتژی خود را با فرایند بازرسی انطباق می دهند . انتخاب استراتژی به مواردی چون طبیعت و هدف بازرسی ها و محدوده اجرای آن بستگی دارد (کتاب از دادن توضیح بیشتر خودداری نموده است ).

پس از جمع آوری شواهد و مدارک ، بازرسان فرآیند بازرسی را با پاسخگویی به این سوال که تا چه حد ابزارهای MPS در کارگاه پیاده سازی شده است ؟ ادامه دادند . با توجه به چک لیست بازرسی ، بازرسان به صورت حضوری چگونگی اجرای MPS در خط تولید را بررسی کردند . این بازرسی ها به صورت بسیار ریز و جزئی انجام شد به طوریکه حتی نحوه قرار گرفتن پیچ ها و ابزار آلات دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفت . بازرسان همچنین درباره نحوه اجرای ابزارها و یا دلایل شکست در اجرای آنها از کارگران سوال می کردند .بازرسان نتایج بازرسی خود از هر دپارتمان را به رهبران تیم ها ، سرپرستان و سرگروه های همان بخش قرار داده و موارد کاستی ها در اجرا و مواردی که نیاز به بهبود دارد را به آنان نشان می دهند .

در مورد مرکز Z ، بازرسان پس از ارزیابی کامل نتایج بازرسی خود از مراکز هزینه این مرکز و مقایسات آنه را در اخیار کمیته راهبری MPS و رئیس مرکز قرار دادند . اگرچه همان طور که گفته شد ، انجام یک مقایسه مستقیم در بین مراکز هزینه مثل مقایسه سیب با پرتقال است ، یعنی هر مرکز و هر کارخانه شرایط تولید خاص خود را دارد . البته تفاوت شرایط تولید تنها دلیل نامناسب بودن این مقایسه نیست ، بلکه فرهنگ تولید ، محیط ، محصولات خاص ، سطح تولید و برنامه های تولید نیز در مراکز مختلف متفاوت است .

یکی دیگر از مواردی که توسط بازرسان ارائه شد ، مقایسه بین نتایج بازرسی MPS و خود کنترلی کارکنان بود .نتایج خود ارزیابی در مراکز هزینه مرکز تولید Z قبل از اجرای بازرسی سالانه توسط بازرسان دریافت شد .

ادامه این مبحث ان شاالله در قسمت بعد ارائه خواهد شد .

 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۳۰
یاسر امیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی