برق و مدیریت

ONLY THOSE WHO DARE, DRIVE THE WORLD FORWARD

برق و مدیریت

ONLY THOSE WHO DARE, DRIVE THE WORLD FORWARD

برق و مدیریت


شادی روح سردار دل ها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی صلوات.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

استراتژی فورد ۱

سه شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۳:۰۹ ق.ظ

همون طور که قول داده بودم ، بررسی سیستم تولید فورد را شروع می کنم. منبع این بحث سایت رسمی شرکت فورد است . سال ۲۰۱۵ این شرکت گزارشی بانام « گزارش توسعه پایدار» منتشر کرد که شامل موضوعات استراتژی و حکومت ، پویایی ، ایمنی و کیفیت ، تغییر آب و هوا و مسائل زیست محیطی، کارکنان ، زنجیره تامین و درنهایت جوامع می شود .  هر کدام از این بخش ها از دهها صفحه مطالب و توضیحات کامل تشکیل شده است که امکان ارائه تمام و کمال آن وجود ندارد و نگارنده تنها به بخش های مهم آنها اشاره خواهد کرد.  با بخش استراتژی این مجموعه را آغاز می کنم .

۱ - استراتژی

استراتژی پایدار فورد یکی از بخش های طرح کسب و کار فورد می باشد و هماهنگ با اهداف فورد ، یعنی ارائه محصولات عالی ، کسب و کار محکم و قوی و ایجاد دنیای بهتر طراحی شده است. نکته اصلی در تعیین اهداف و استراتژی همین جاست. کمپانی های بزرگ و معتبر همواره خود را متعهد به ساختن دنیایی بهتر برای زندگی می دانند (حتی اگر صرفا کسب سود از این راه هدف اصلی باشد ) ، انتخاب این هدف روی ریز ترین مسائل کسب و کار اثر گذار است . 

استراتژی کسب و کار

چشم انداز فورد ، در نقشه راه خلق ارزش آن توصیف می شود و آن این است « کارکردن افراد با هم به عنوان تکیه گاه یک سازمان جهانی برای رهبری صنعت خودرو ». رهبری صنعت خودرو به وسیله میزان رضایت مشتریان، کارکنان ، سرمایه گذاران، فروشندگان، تامین کنندگان و جوامع تعیین می گردد. 

فورد حرکت به سوی چشم انداز خود را به این شکل تعریف می کند :

۱- ساخت محصولات عالی و خانواده کاملی از انواع وسایل نقلیه کوچک ، متوسط و بزرگ؛ خودروهای سواری ، حمل و نقل عمومی و انواع کامیون ها ؛ با بهترین درجه کیفیت ، مصرف سوخت بهینه، ایمنی و طراحی هوشمندانه .

۲- تجارت قوی، براساس یک سبد متعادل از محصولات ( balanced portfolio of products) و حضور جهانی .

۳- ایجاد جهانی بهتر برای زندگی از طریق استراتژی پایدار ما.

اولویت های استراتژیک فورد

گروه فورد روی سه اولویت استراتژیک متمرکز شده است : تسریع روند پیشرفت طرح (یک فورد) - که در ادامه توضیح داده خواهد شد) ؛ارائه برترین محصولات با اشتیاق ؛ و هدایت نوآوری به تمام بخش های کسب و کار .

تسریع روند پیشرفت

طرح «یک فورد» اساسا برای پیشرفت شرکت در سال های اخیر ایجاد شده و یک طرح زیربنایی برای بهبود عملکرد است . دربسیاری از مسائل ، مزایا و اثر مثبت این طرح به وضوح قابل مشاهده بود .این طرح فرصت سرعت بخشیدن به پیشرفت ، هدایت درست عملیات و رشد سودآوری را فراهم کرد .

یک فورد : یک‌تیم ، یک برنامه ، یک هدف .

یک تیم: 

کارکردن افراد با هم به عنوان تکیه گاه یک سازمان جهانی برای رهبری صنعت خودرو که مقیاس آن رضایت مشتریان، کارکنان،سهامدارن ، فروشندگان، تأمین کنندگان و جوامع هدف است .

یک برنامه:

 بازسازی شدید به منظور پاسخگویی سودآور به نیاز فعلی بازار و انجام تغییرات مدل به طور همزمان( منظور تغییر سریع سطح تولید با توجه به نیاز امروز و تغییر مدل های محصولات متناسب با نیاز آینده است).

تسریع بهبود محصولات جدید مورد تقاضای مشتریان و بهبود ارزش محصولات برای مشتریان.

تامین مالی طرح ها و بهبود تراز مالی.

انجام کار موثر با همکاری هم مثل یک تیم.

یک هدف:

ارئه یک فورد زنده و پر هیجان که همه از مزایای آن بهره مند شوند.

ارائه محصولات عالی با اشتیاق

اولویت دوم استراتژی فورد ، ارائه محصولات برتر با اشتیاق است . محصولات برای این شرکت مانند خون حیات درنظر گرفته می شود . وطرح یک فورد باعث شد که بهترین دوره فورد از نظر تنوع محصولات ارائه شده و بهبود کمی و کیفی آنها رقم بخورد.( فورد در سال ۲۰۱۵ با دو پله صعود ، پنجمین خودروساز جهان لقب گرفت). 

در سال ۲۰۱۴ ، فورد ۲۴ محصول که یا کاملا جدید بودند یا بازسازی اساسی شدند را به بازارهای جهانی ارائه کرد . این روند در سال ۲۰۱۵ با تولید ۱۵ محصول جدید ادامه یافت . استراتژی فورد خدمت به مشتریان در تمام بازارها با رفع نیازهای آنان از طریق ساخت محصولات عالی و خانواده کاملی از انواع وسایل نقلیه کوچک ، متوسط و بزرگ؛ خودروهای سواری ، حمل و نقل عمومی و انواع کامیون ها ؛ و ارائه آنها با بهترین درجه کیفیت ، مصرف سوخت بهینه، ایمنی و طراحی هوشمندانه و با ارزش است ؛ که همه از آنها بهره مند شوند.

فرآیند بهبود محصول در طرح یک فورد از سیستم عامل های جهانی به منظور دریافت سریع تر و اثربخش تر دستورات و برنامه های مشتری محور از تمام بازارهای جهان استفاده می کند . استفاده از این سیستم عامل ها و تثبیت آنها نشان دهنده تعهد شرکت نسبت به مشتریان خود است. 

فورد در حال حاضر (۲۰۱۴)دارای ۱۲ سیستم عامل است و قصد دارد تا سال ۲۰۱۵ تعداد آنها را به ۹ عدد کاهش دهد ، طوریکه تمام محصولات در سال ۲۰۱۶ تحت پوشش این نه سیستم قرار گیرند . هدف فورد از سرمایه گذاری مجدد روی سیستم عامل ها برای کاهش آنها ، صرفه جویی در هزینه و زمان پاسخگویی عنوان شده است یعنی معرفی محصولات بیشتر با ضربآهنگ سریعتر . پیش بینی میشود نرخ تجدید تجمعی ( بازطراحی محصولات) فورد برای دوره ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ ، بهترین نرخ در صنعت خودرو باشد . همچنین بیش از ۵۰ درصد از محصولات مصرفی فورد در سال ۲۰۱۵ ، محصولاتی هستند که در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ روانه بازار شده اند ! در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.

اولویت سوم ،هدایت نوآوری به تمام بخش های کسب و کار شرکت

صنعت خودرو به سرعت در حال تحول است و تکنولوژی های جدید نقش قابل توجهی در این صنعت دارند . فورد یکی از پیشگامان تکنولوژی است و نوآوری های مورد نیاز مصرف کنندگان و در همین حال با بهبود مناسب ، راه حل های قابل دسترسی برای پاسخگویی به نیازهای حمل و نقل در آینده ارائه می دهد. رویکرد فورد در نوآوری، کسب طرزفکر و ذهنیت نوآور از طریق پرس و جو ، به چالش کشیدن مشتریان و ریسک پذیری هوشمندانه در تمام سازمان و هر بخش کسب و کار است. نوآوری توسط افراد یا تیمهایی برای نزدیک شدن به راه حل هایی به منظور حل مشکلات موجود با هدف تبدیل جهان به محلی بهتر برای زندگی هدایت می گردد .

Ford drive innovationتمرکز روی خلق ارزش

نقش راه خلق ارزش (CVR) فرایندیست که به وسیله آن ، سازمان به سمت کسب نتایج خوردن انتظار هدایت می شود . از طریق این فرایند می توان خود را با محیط دائما در حال تغییر امروز سازگار و سرعت برنامه های درحال اجرا را تنظیم کرد . فرآیند cvr با نظارت مداوم بر ریسک ها و فرصت هایی که به وسیله تغییرات در سطح گسترده ای از عوامل در محیط جهانی کسب و کار حاصل می شود ، آغاز می گردد.این تجزیه و تحلیل ویران توسعه استراتژی شرکت را بیان می کند. استراتژی برنامه کسب و کار را هدایت می کند ، که شامل اهداف و مقاصد درآمدی ، دیگر شاخص های مالی و جلب رضایت سهامداران اصلی است .

هنگامی که استراتژی و برنامه سالانه از طریق CVR تعریف شد ، اهداف برای واحد های کسب و کار ، توابع و افراد به صورت زیرمجموعه ای از اهداف کلی شرکت تعریف می شوند ، همچنین از طریق اعلام معیارهای مختلف دستیابی به اهداف به بخش های مختلف ،اهداف کاملا توجیه می گردند. در طول سال با استفاده از جلسات نقد و بررسی طرح و فرآیندهای نظارتی خاص( در بخش های آتی مفصل توضیح داده خواهد شد) بر پیشرفت دستیابی به اهداف نظارت می شود . این کار فرصت اقدام به موقع در برابر تحولات ناگهانی بیرونی و درونی را در اختیار سازمان قرار می دهد . فرآیند CVRپس از چند سال اجرای مداوم و رفع نقص های موجود ، اکنون کاملا در سازمان فورد نهادینه شده است.

در پایان بخش اول ، فایل اصلی گذارش پایداری فورد برای سال 2014/15 را برای دانلود قرار داده شده است.

دریافت
حجم: 9.19 مگابایت
توضیحات: گزارش پایداری فورد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی