برق و مدیریت

ONLY THOSE WHO DARE, DRIVE THE WORLD FORWARD

برق و مدیریت

ONLY THOSE WHO DARE, DRIVE THE WORLD FORWARD

برق و مدیریت


شادی روح سردار دل ها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی صلوات.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

معرفی و آموزش برخی ماژول های خانه های هوشمند

پنجشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۶، ۰۳:۱۰ ق.ظ

پیش از این مقدمه نسبتا کاملی درباره خانه های هوشمند و مزایا و معایب آن بیان کردم . اکنون قصد دارم در زمینه ماژول های سخت افزاری مورد استفاده در این سیستم ها که به نوعی می توان آنها را تاسیسات خانه هوشمند نامید اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهم. تمام اموری که در خانه هوشمند انجام می گیرد ، مثل کنترل نور ، دما و ... به صورت خود به خودی یا توسط خود وسایل خانه انجام نمی شود ، بلکه این سیستم ها دارای یک تابلوی مخصوص به خود هستند که در آن برای کنترل هر پارامتر یک ماژول مخصوص قرار دارد . به علاوه این ماژول ها باید توسط یک منبع به خصوص تغذیه شده ، توسط یک رله خاص عملیات خود را انجام داده و از یک ماژول ویژه برنامه هایی که صاحبخانه برحسب نیاز خود تعریف نموده را دریافت کنند . عکس فوق نمونه کوچکی از یک تابلوی مرکزی سیستم خانه هوشمند را نشان می دهد.

قبل از شروع کار چند نکته لازم به توضیح است . اول آنکه درباره KNX و چیستی و چرایی آن در صفحات فارسی توضیحات کاملی وجود دارد و علاقمندان می توانند با یک جست و جوی ساده تمام آنچه نیاز دارند را بدست آورند. اما به طور خلاصه KNX یک استاندارد و رویه(Protocol) ارتباطی میان سخت افزارهایی مثل ماژول های خانه هوشمند است. پروتکل های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد اما در ایران غالبا از KNX استفاده می شود.

نکته دوم این است که برای آموزش در این وبلاگ از دو برند ABB و Schneider electric استفاده می شود که آن هم به خاطر فعال بودن این دو شرکت در ایران است و دلیل دیگری برای این کار وجود ندارد.

معرفی چند ماژول اصلی

1-    ماژول منبع تغذیه

2-    ماژول Actuator یا فعال ساز

3-    ماژول ارتباط USB یا USB interface

این سه ماژول ، جزء اصلی تابلوهای ساختمان هوشمند هستند و در تمام تابلوها یافت می شوند ، یعنی چه بخواهید یک لامپ را کنترل کنید و چه بخواهید ده ها خروجی دیگر را به شکل هوشمند کنترل کنید به این سه ماژول احتیاج دارید ، که به ترتیب و در چند پست درباره آنها توضیح می دهم . همانطور که گفته شد برای کنترل هر پارامتر و یا وسیله در خانه هوشمند نیاز به یک ماژول سخت افزاری خاص است.مثلا کنترل نور ماژول مخصوص به خود را دارد و کنترل درب ها هم همین طور و... . در ادامه پس از معرفی اجزای هوشمند درباره ماژول های زیر نیز صحبت می کنم.

1-    ماژول رابط یونیورسال

2-    ماژول دیمر

3-    ماژول سرمایش گرمایش

ماژول منبع تغذیه ABB مدل SV/S 30.640.5

وظیفه منبع تغذیه تامین ولتاژ مورد نیاز سیستم و همچنین نظارت بر آن است تا در صورت بروز اتصالی و یا عیب در مدار ، از سیستم محافظت کند . این منبع تغذیه یکی از چهار منبع تغذیه شرکت ABB برای تامین برق مورد نیاز ماژول های تحت پروتکل KNX می باشد. برخی اطلاعات روی خود محصول درج شده است :

1-    ولتاژ ورودی 195 تا 255 ولت

2-    فرکانس ورودی 50 تا 60 هرتز

3-    دمای کارکرد 5- تا 45 درجه سانتیگراد

4-    خروجی اصلی 30ولت

5-    خروجی کمکی 30 ولت

6-    جریان خروجی 640 میلی آمپر

روی بدنه ماژول ها پروتکلی که از آن پیروی می کنند حک می شوند . به عنوان مثال این منبع در دو سیستم EIB و KNX قابل استفاده است. منبع تغذیه اشاره شده قادر به تامین توان مورد نیاز 64 ماژول (با توجه به جریان مورد نیاز آنها) در یک خط و یا تعداد کمتری ماژول در دو خط با استفاده از خروجی کمکی آن به همراه چوک خارجی می باشد. یعنی به عنوان مثال می تواند ماژول های دو ساختمان یا واحد مختلف که دارای تعداد ماژول کمی هستند را تغذیه کند البته برای خروجی کمکی آن باید ماژول چوک جداگانه این نصب کرد. خروجی اصلی آن دارای چوک داخلی است.

این منبع از طریق ترمینال های مخصوص به خط اصلی (BUS line) متصل می گردد . دارای دکمه مخصوص RESET بوده و زمان مورد نیز برای آن 20 ثانیه می باشد. Reset منبع تغذی زمانی نیلز می شود که خط اصلی یا یکی از ماژول ها دچار ایراد شده باشند و یا جریان دریافتی از منبع بیش از حد مجاز شود. در این شرایط منبع برق سیستم را قطع نموده و برای وصل مجدد پس از رفع عیب باید عمل Reset انجام شود .

سایر مشخصات

توان خروجی 45 VA ، درجه حفاظت IP20 ( عدم محافظت در برابر آب و رطوبت و اجسام خارجی کوچکتر از 12 میلیمتر) ، ابعاد 5/64×108×90 میلی متر

قسمت های مختلف و چگونگی نصب

1-    LED سبز (کارکرد درست)

2-    LED قرمز ( اضافه بار/اتصال کوتاه)

3-    محل برچسب (برای نوشتن شماره قطعه در نقشه ها کابرد دارد)

4-    LED قرمز نمایانگر وضعیت Reset (عملیاتReset  20 ثانیه طول می کشد ،  در این مدت LED روشن خواهد بود و پس از پایان خاموش می گردد)

5-    دکمه Reset

6-    خروجی اصلی

7-    خروجی کمکی

8-    ترمینال های ورودی (فاز ، نول ، ارت)

نحوه نصب به سیستم با استفاده از خروجی کمکی و چوک خارجی به شکل زیر است : (کد فنی ماژول های مورد استفاده چوک در شکل مشخص شده)

این ماژول روی ریل های 35 میلی متری نصب می گردد. عرض آن معادل 4 ماژول است (عرض استاندارد هر ماژول برابر است با 18 میلی متر)

 

ماژول منبع تغذیه Schneider مدل MTN684032

این منبع تغذیه نیز قابل اتصال به BUS line بر اساس پروتکل KNX بوده و دارای چوک داخلی می باشد. مشابه منبع ABB، برخی مشخصات روی ماژول درج شده است. ولتاژ ورودی آن 110 و 230 ولت و فرکانس آن 50 و 60 هرتز است. طبق استاندارد KNX ولتاژ خروجی آن 30 ولت با جریان 320 میلی آمپر می باشد. روی ریل های نوع DIN نصب می گردد. طبق توضیحات کاتالوگ محصول ، این منبع ولتاژ 30 ولت DC را به طور ایمن و دقیق تحویل می دهد، در برابر اتصال کوتاه مقاوم است و خطای اضافه بار را از طریق LED قرمز مشخص می کند.

حداکثر طول کابل از منبع تغذیه تا مصرف کننده نباید بیشتر از 350 متر باشد. دستگاه های متصل به خط باس برای تنظیم مجدد بدلیل بروز خطا می توانند از کلید Reset روی منبع تغذیه استفاده کنند.

اجزا منبع

A- دکمه RESET

B-  LED سبز نشانگر کارکرد عادی

C-  LED قرمز نشانگر خطای اضافه بار یا اتصال کوتاه

D- ترمینال های اتصال به BUS Line

E-  سه ترمینال پایین دستگاه که حرفی برای آن تعریف نشده ، ورودی فاز ، نول و ارت هستند که با حروف و علامت مخصوص مشخص شده اند .

نحوه اتصال به BUS Line

نقشه نصب دستگاه

منابع تغذیه با توجه به کاربردها دارای انواع مختلفی هستند. برخی از آنها امکان اتصال به باتری نیز دارند تا در شرایط قطعی برق ، سیستم خانه هوشمند به کارش ادامه دهد. فایل کاتالوگ و مشخصات منابع تغذیه ABB و schneider برای دانلود قرار گرفته است.

دریافت
حجم: 743 کیلوبایت
توضیحات: ABB Power supply

دریافت
حجم: 339 کیلوبایت
توضیحات: schneider power supply

ماژول فعال ساز یا Actuator را در قسمت بعد معرفی خواهم کرد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۲۵
یاسر امیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی