برق و مدیریت

ONLY THOSE WHO DARE, DRIVE THE WORLD FORWARD

برق و مدیریت

ONLY THOSE WHO DARE, DRIVE THE WORLD FORWARD

برق و مدیریت


شادی روح سردار دل ها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی صلوات.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

راه اندازی موتورهای القایی

شنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۱۳ ب.ظ

تصمیم گرفتم اولین مطلبی که در زمینه مهندسی برق روی وبلاگ قرار می دهم درباره موتورهای القایی و روشهای راه اندازی این موتورها باشد. موتورهای الکتریکی که عمدتا از نوع القایی هستند در انواع تکفاز و سه فاز تقریبا در همه جا کاربرد دارند ، از مصارف کوچک در منازل مسکونی مثل پمپ های کوچک آب و فن های تهویه تا مصارف بسیار بزرگ با توان های چندصد کیلووات در صنایع و کارخانه هایی مثل سیمان و ذوب فلز و... . تقریبا زندگی انسان بدون اینگونه موتورها به شدت دچار اختلال می شد. ساختار ساده و درعین حال امکان استفاده از توانهای بسیار کوچک تا بسیار بزرگ ، قیمت و هزینه نگهداری پایین، مزیت های مهمی است که باعث شده استفاده از این نوع موتورها فراگیر شود و از انواع دیگر مثل سنکرون ، dc و غیره صرفا برای موارد خاص استفاده گردد. اما با اینحال این موتورها نیز بی دردسر نیستند. یکی از مشکلات این موتورها در توانهای بالا ، جریان راه اندازی بزرگی است که از شبکه دریافت می کنند که اگر به نحو مناسب کنترل نشود تقریبا استفاده از این موتورها غیر ممکن است (درتوان های بالا) . می توان موتورهای القایی با توان تا 11kw را به صورت مستقیم راه اندازی نمود (البته استاندارد آن تا 7.5 kwاست) و برای توان های بالاتر تا 30 kw راه اندازی از طریق ستاره-مثلث مقرون به صرفه ترین روش راه اندازی است . برای توان های بالاتر نیاز به راه اندازهای مخصوصی است که قادر باشند ولتاژ یا فرکانس و یا هردو پارامتر را در زمان راه اندازی کنترل کنند .ایراد دوم این موتورها نیز مشکل بودن کنترل سرعت می باشد. در این پست فایل PDF قرار داده شده که به طور مختصر درباره موتورها القایی و نحوه راه اندازی آنها توضیحاتی ارائه می دهد. این فایل البته در زمینه درایو ها (یا اینورترها)ی راه اندازی توضیح مختصری داده است و بیشتر درباره راه اندازی نرم  پرداخته است.

در این فایل مطالب زیر به زبان فارسی توضیح داده شده است :

موتورهای القایی

ولتاژ در این موتورها

ضریب توان

سرعت

گشتاور

موتورهای القایی slip ring

راه اندازی مستقیم

راه اندازی ستاره مثلث

درایوهای راه اندازی (یا اینورترها)

راه انداز نرم (soft start)

روش های راه اندازی فن سانتریفیوژ

روش های راه اندازی پمپ سانتریفیوژ

روش های راه اندازی کمپرسور

روش هایاتصال Soft start

و ....

نکته : منظور از کلمه (دمپر) در متن ، دریچه های ورودی و خروجی هوا می باشد . و منظور از فن یا پمپ سانتریفیوژ ، فن یا پمپ هایی هستند که هوا یا سیال را در جهت عمود بر محور گردش یا شفت موتور تخلیه می کنند.

لطفا اگر سوالی از متن داشتید در قسمت نظرات عنوان کنید تا در اسرع وقت پاسخ داده شود.

دریافت
حجم: 3.19 مگابایت
توضیحات: راه اندازی نرم
زبان:فارسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی