برق و مدیریت

ONLY THOSE WHO DARE, DRIVE THE WORLD FORWARD

برق و مدیریت

ONLY THOSE WHO DARE, DRIVE THE WORLD FORWARD

برق و مدیریت


شادی روح سردار دل ها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی صلوات.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

فرهنگ تویوتا - قسمت چهارم

جمعه, ۲۷ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۰۵ ق.ظ

همانطور که در قسمت سوم گفته بودم ، فرهنگ تویوتا هنوز به پایان نرسیده و هنوز مباحث زیادی برای ارائه و تفکر درباره آن باقی مانده است . در قسمت چهارم تصمیم دارم به خروجی های سیستم تولید تویوتا بپردازم ، البته منظور از خروجی در اینجا خودروهای ساخت تویوتا نیست بلکه چیزهایی است که از اجرای آنچه در سه قسمت قبل گفته شد حاصل می شود .

برای سیستم تولید تویوتا مجموعا پنج خروجی در نظر گرفته شده است که عبارتند از : "حذف اتلاف" ، "کیفیت" ، "کاهش هزینه"،"بهره وری" و "امنیت / دهنیت".

نیروی محرکه سیستم تولید تویوتا ، حذف اتلاف است که باعث ایجاد هرگونه بهبود در کیفیت ، هزینه ، بهره وری و امنیت / ذهنیت ، می گردد . نتیجه آن ، رضایت بیشتر برای مشتریان ، کارکنان و سرمایه گذاران تویوتا است.


حذف اتلاف Eliminating waste :
این کار نیازمند تلاش مستمر در کاهش هزینه برای حفظ و نگهداری مستمر منافع و سود در تولید است . در تویوتا یک دیدگاه وجود دارد و آن این است که ، در زمان مناسب تنها محصولاتی باید فروخته شوند که تمام اتلاف ها در ساخت آنها از بین رفته باشد . یکی از اهداف TPS تعیین محل اتلاف و از بین بردن آن است . راه های زیادی برای تجزیه و تحلی و اجرای کاهش هزینه وجود دارد و تمام فرآیند از لحظه طراحی تا ساخت و تولید و فروش را شامل می شود . ای تلفات ممکن است مقدار زیادی از اتلاف توسط اعظای تیم نظارت در تجهیزات ، مواد اولیه و یا سازماندهی کار کشف شود . وجود اتلاف هیچ ارزشی برای محصول یا فرآیند ایجاد نمیکند و تنها هزینه های عملیات را بالا می برد .
سیستم تولید تویوتا از طریق بهبود مستمر روی از بین بردن 7 نوع عمده اتلاف متمرکز است :

  • CORRECTION/SCRAP (اصلاح / اوراق) : اگر قطعه ای را می توان با اصلاح در طراحی یا تولید آن بهبود داد و این کار به صرفه است  این کار را انجام دهید ، در غیر این صورت آن را اوراق کنید .
  • OVER-PRODUCTION ( تولید اضافه ) : این اتلاف به دو دسته تقسیم می شود : تولید بسیار زیاد و تولید بسیار زودتر از موعد . در تویوتا اعتقاد بر این است که تولید اضافه علاوه بر اتلاف ناشی از دو مورد فوق ، باعث می شود سایر مسائل نیز زیر حجاب موجودی زیاد پنهان شوند.
  • Waiting (انتظار):  زمان یکی از منابع محدود است . در تولید جهانی ، زمان پول است .هرگونه انتظار یا وقفه ناشی از ضعف ، تغییرات ، تاخیرها ، چینش ضعیف یا ترتیب کار باید حذف شود. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه کامل و تعویض سریع

قطعات یا فرآیندهای معیوب ، از الزامات حضور در رقابت جهانی است.

  • Conveyance (حمل و نقل): چینش ناکارآمد در طراحی سیستم ، باعث ایجاد اتلاف در حمل و نقل قطعات ، محصولات ، مواد اولیه و افراد می گردد. سیستم باید طوری طراحی شود که هر گونه انتقال از یک نقطه به نقطه دیگر ، بدون کوچک ترین وقفه ای انجام گیرد.
  • Processing (پردازش): پردازش نادرست روی محصول یکی از نقاط بسیار بزرگ اتلاف است . کارگران باید مقدار پردازش لازم بر روی یک کار را یاد بگیرند و از اتلاف وقت و انرژی بیش از حد با پردازش بیهوده روی کار جلوگیری کنند.
  • Inventory ( موجودی): پیش گیری از ایجاد موجودی چه در حین فرآیند یا در ابتدا و انتهای آن یکی از راههای از بین بردن اتلاف است.
  • Motion (حرکت): حرکات اضافی افراد در حین کار وقت و انرژی را هدر می دهد . در حالت ایده آل تمام حرکات و اقدامات غیر ضروری باید از روند کار حذف شوند.

 

کیفیت Quality :  

تولید محصولات با کیفیت برای هر صنعت در اولویت است و بنابراین باید در اولویت قرار گیرد . در بازارهای رقابتی مشتریان به خرید محصولات بی کیفیت ادامه نخواهند داد. در صنعت خودرو امنیت یکی از مهم ترین فاکتور های کیفیت به حساب می آید . استفاده از میانبرهایی مثل ، تحویل اجناس بنجل به مشتری ، یا بدتر از آن قراردادن یک قطعه معیوب در محصول ، برای کسب سود بیشتر ، علاوه بر اینکه یک عمل غیر انسانی است ، می تواند باعث آسیب رسیدن به مشتری شود و عواقب خطرناکی برای شرکت داشته باشد .
تویوتا تعریف خود از کیفیت را به این صورت بیان می کند : تحویل محصولات بی دردسر به مشتری!
برای انجام این کار محصولات دقیقا باید با درنظر گرفتن مشخصات کیفی طراحی و ساخته شوند . از بین بردن قطعات معیوب و اوراق علاوه بر اینکه باعث افزایش کیفیت می شود ، با از بین بردن دوباره کاری ، هزینه ها را نیز کاهش می دهد.

چرخه دمینگ  در شکل زیر به خوبی اثر افزایش کیفیت روی سایر خروجی ها را نشان می دهد :

همانطور که مشاهده می شود از نظر دمینگ اولین اثر بهبود کیفیت کاهش هزینه می باشد ، و در انتها باعث بازگشت سرمایه می شود.
COST(هزینه):                                                                                                                                        
          سیستم تولید تویوتا حاشیه سود خود را از طریق اصل کاهش هزینه تضمین می کند . با استفاده از این اصل قیمت، فروش محصول توسط مشتری و بازار تعیین می گردد . علاوه بر این مشتریان انتظار دارند که قیمت ها به صورت سالانه کاهش یابند ، در نتیجه برای حفظ حاشیه سود باید به طور مداوم هزینه ها کاهش یابند .


PRODUCTIVITY بهره وری:
بهبود در بهره وری یعنی افزایش ارزش محصول با هزینه کمتر. برای ارزیابی بهره وری توجه به کمیت یا مقدار تولید ضروری است. در واقع باید به این سوال پاسخ داد که چگونه میتوان تولید کرد و چقدر باید تولید کرد که هم به تقاضای مشتری پاسخ داده شود و کمترین کار ممکن در بهترین زمان ممکن را انجام داد.


SAFETY AND  MORALE امنیت و ذهنیت ( روح و روان).                                               
در فرهنگ تویوتا دستیابی به بهبود کیفیت ، هزینه و بهره وری بدون در نظر گرفتن مسائل امنیت و ذهنی غیر ممکن است.

  • Safety

بهبود امنیت محیط کار یکی از مباحث دائم در بهبود مستمر است. تلاش در جهت کاهش خطرات محیط کار به نوعی احترام و ارزش قائل شدن به کارکنان را نشان می دهد.ایمنی هرگز نباید قربانی بهره وری شود ، به همین دلیل تویوتا تاکید بسیاری بر اجرای دقیق اصول 5s در محیط کار دارد.

  • Morale

همه کارکنان تویوتا انتظار یک محل کار زیبا و مثبت را به منظور کمک به تلاش برای خلاقیت دارند. بهبود مستمر ، توانایی خلاقیت و حل مشکل همه افراد را بهرسمیت می شناسد . رهبری شرکت وظیفه دارد تمام تلاش خود را برای بهره بردن از دانش و تجربه کارمندان بکار گیرد. این امر احترام به کرامت افراد است و ارزش آنها برای سازمان را نشان می دهد. ایجادیک محیط احترام متقابل ، اعتماد و همکاری برای بهبود بسیار حیاتی است.

 

 

ان شاالله برای قسمت پنجم در نظر دارم چگونگی جذب و حفظ نیروی انسانی (استخدام) در تویوتا را بررسی کنم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی