تکامل استانداردسازی
در این پست به صورت خلاصه تاریخچه تکامل استانداردسازی در سیستم های تولید گفته می شود.
استانداردها و فرم های خاص استانداردسازی نقشی کلیدی در عملکرد و توسعه سیستم های تولید دارند .
تغییر فرم ها و عملکردهای استاندارد تاثیر قابل توجهی در تکامل سیستم های تولید دارند : استانداردها از یک عملکرد یا تابع در سیستم های تولید به عنوان جزئی از فرآیند ثابت و اصلی نگهداری می کنند . این عملکرد استانداردسازی در سیستم های تولید بدون مشکل نیست . استانداردسازی یک اصطلاح بی ارزش نیست بلکه با استفاده از یک شکل و عملکرد خاص در درجه اول زمان و حرکت را به عنوان یک روند به شدت پایدار کاری ، تنظیم می کند (یورگنز ، 2002).
تکامل تاریخی شکل ها و عملکردهای استانداردسازی نشان می دهد که استانداردسازی نقش ها و وظایف متنوع و بسیار زیادی برعهده دارد: معرفی ابزارها و قطعات استاندارد ، سیستم آمریکایی تولید انبوه را تسهیل کرد . در دوره فوردیسم ، استانداردسازی ، مهارتها ، آموزش و حتی استانداردهای اجتماعی را نیز در بر گرفت . مثل استانداردهای زندگی و مسکن برای کارکنان فورد که به منظور مطابقت با شرایط بد مالی و دستمزد روزانه 5 دلار تنظیم شد . به همراه استانداردهای زمان و حرکت تیلوریسم ، این دوره به عنوان بالاترین سطح استانداردسازی شناخته شد . پس از آن به علت مشکلات و مسائل کیفی ناشی از سیستم تولید انبوه ، فرم ها و عملکردهای استانداردسازی به ارائه استانداردهای کیفیت تغییر یافت . این تغییر همچنین به عنوان یک تغییر تدریجی در تکامل سیستم های تولید از تولید انبوه به سمت تولید ناب شناخته می شود ، سیستم های تولید فرآیندگرا که در دوره زمانی اوایل دهه 90 میلادی ظهور کردند تحت تاثیر ایده مدیریت کیفیت جامع و مدل های EFQM قرار گرفتند. با دید جامع آنها از کیفیت ، سیستم های بر مبنای مدیریت کیفیت جامع (TQM) فراتر از تمرکز استانداردهای موجود در سیستم های مدیریت کیفیت جامع کثل ISO 9000 هستند . آنها در حال حاضر نشان دهنده سیستم های تولید در محدوده خود هستند چرا که استانداردهای آنها به طور گسترده روی تنظیم زمان و حرکت در سطح بسیار جزئی در کارگاه متمرکز نیست بلکه با هدف طراحی و تنظیم فرآیندها و خروجی تولید ایجاد شده اند . این مرور تاریخی نشان می دهد که استانداردسازی یک فرم و عملکرد کلیدی به منظور حصول اطمینان از کیفیت محصولات و فرآیندها است و تمرکز اصلی بحث زیر اختصاص دارد به اهمیت تکامل استانداردهای کیفیت ارائه شده.
علاقه و توجه ویژه در این فرآیند بحث نهادینه سازی است ، به طور خاص نقشی که موسسات در فرآیند تنظیم استاندارد بر عهده دارند. از منظر تاریخی ، در دوره تولید دستی اصناف وظیفه تنظیم استانداردهای مهارتی را بر عهده داشتند . در دوره فوردیسم ، واحدهای سازمانی داخلی مانند واحدهای مهندسی صنایع ، نماینده موسسات مرکزی تنظیم استاندارد درون کارخانه ها بودند .با ظهور استانداردهای کیفیت ، این مسئولیت از شرکت ها به موسسات تنظیم استاندارد خارجی مثل ISO و DIN محول شد. از زمانی که تنظیم استاندارد به خارج از سازمان محول شد ، مسئله چگونگی کنترل اجرای صحیح استانداردها به وجود آمد. در نتیجه ، سیستم های بازرسی و صدور گواهینامه ایجاد و مرحله ای دیگر از تغییر فرم و عملکرد استانداردها معرفی گردید. همچنین ، همانطور که در مورد سیستم تولید مرسدس بنز توصیف شد ، محتوای بازرسی استاندارد شده برای کنترل اجرای سیستم تولید مرسدس بنز باید به تصویب برسد . از دیدگاه جامعه شناسی ، عملکرد بازرسی در ساماندهی مجدد و طبق گفته های Power ، افزایش سریع بازرسی و اهمیت همراه با آن ، منجر به ایجاد مفهوم انجمن بازرسی شد.(پاور ، 1997).