برق و مدیریت

ONLY THOSE WHO DARE, DRIVE THE WORLD FORWARD

برق و مدیریت

ONLY THOSE WHO DARE, DRIVE THE WORLD FORWARD

برق و مدیریت


شادی روح سردار دل ها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی صلوات.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

تکامل استانداردسازی

سه شنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۴، ۰۳:۰۳ ق.ظ

standard

در این پست به صورت خلاصه تاریخچه تکامل استانداردسازی در سیستم های تولید گفته می شود.

استانداردها و فرم های خاص استانداردسازی نقشی کلیدی در عملکرد و توسعه سیستم های تولید دارند .

تغییر فرم ها و عملکردهای استاندارد تاثیر قابل توجهی در تکامل سیستم های تولید دارند : استانداردها از یک عملکرد یا تابع در سیستم های تولید به عنوان جزئی از فرآیند ثابت و اصلی نگهداری می کنند . این عملکرد استانداردسازی در سیستم های تولید بدون مشکل نیست . استانداردسازی یک اصطلاح بی ارزش نیست بلکه با استفاده از یک شکل و عملکرد خاص در درجه اول زمان و حرکت را به عنوان یک روند به شدت پایدار کاری ، تنظیم می کند (یورگنز ، 2002).

تکامل تاریخی شکل ها و عملکردهای استانداردسازی نشان می دهد که استانداردسازی نقش ها و وظایف متنوع و بسیار زیادی برعهده دارد: معرفی ابزارها و قطعات استاندارد ، سیستم آمریکایی تولید انبوه را تسهیل کرد . در دوره فوردیسم ، استانداردسازی ، مهارتها ، آموزش و حتی استانداردهای اجتماعی را نیز در بر گرفت . مثل استانداردهای زندگی و مسکن برای کارکنان فورد که به منظور مطابقت با شرایط بد مالی و دستمزد روزانه 5 دلار تنظیم شد . به همراه استانداردهای زمان و حرکت تیلوریسم ، این دوره به عنوان بالاترین سطح استانداردسازی شناخته شد . پس از آن به علت مشکلات و مسائل کیفی ناشی از سیستم تولید انبوه ، فرم ها و عملکردهای استانداردسازی به ارائه استانداردهای کیفیت تغییر یافت . این تغییر همچنین به عنوان یک تغییر تدریجی در تکامل سیستم های تولید از تولید انبوه به سمت تولید ناب شناخته می شود ، سیستم های تولید فرآیندگرا که در دوره زمانی اوایل دهه 90 میلادی ظهور کردند تحت تاثیر ایده مدیریت کیفیت جامع و مدل های EFQM قرار گرفتند. با دید جامع آنها از کیفیت ، سیستم های بر مبنای مدیریت کیفیت جامع (TQM) فراتر از تمرکز استانداردهای موجود در سیستم های مدیریت کیفیت جامع کثل ISO 9000 هستند . آنها در حال حاضر نشان دهنده سیستم های تولید در محدوده خود هستند چرا که استانداردهای آنها به طور گسترده روی تنظیم زمان و حرکت در سطح بسیار جزئی در کارگاه متمرکز نیست بلکه با هدف طراحی و تنظیم فرآیندها و خروجی تولید ایجاد شده اند . این مرور تاریخی نشان می دهد که استانداردسازی یک فرم و عملکرد کلیدی به منظور حصول اطمینان از کیفیت محصولات و فرآیندها است و تمرکز اصلی بحث زیر اختصاص دارد به اهمیت تکامل استانداردهای کیفیت ارائه شده.

علاقه و توجه ویژه در این فرآیند بحث نهادینه سازی است ، به طور خاص نقشی که موسسات در فرآیند تنظیم استاندارد بر عهده دارند. از منظر تاریخی ، در دوره تولید دستی اصناف وظیفه تنظیم استانداردهای مهارتی را بر عهده داشتند . در دوره فوردیسم ، واحدهای سازمانی داخلی مانند واحدهای مهندسی صنایع ، نماینده موسسات مرکزی تنظیم استاندارد درون کارخانه ها بودند .با ظهور استانداردهای کیفیت ، این مسئولیت از شرکت ها به موسسات تنظیم استاندارد خارجی مثل ISO و DIN محول شد. از زمانی که تنظیم استاندارد به خارج از سازمان محول شد ، مسئله چگونگی کنترل اجرای صحیح استانداردها به وجود آمد. در نتیجه ، سیستم های بازرسی و صدور گواهینامه ایجاد و مرحله ای دیگر از تغییر فرم و عملکرد استانداردها معرفی گردید. همچنین ، همانطور که در مورد سیستم تولید مرسدس بنز توصیف شد ، محتوای بازرسی استاندارد شده برای کنترل اجرای سیستم تولید مرسدس بنز باید به تصویب برسد . از دیدگاه جامعه شناسی ، عملکرد بازرسی در ساماندهی مجدد و طبق گفته های Power ، افزایش سریع بازرسی و اهمیت همراه با آن ، منجر به ایجاد مفهوم انجمن بازرسی شد.(پاور ، 1997).

 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۲۰
یاسر امیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی