برق و مدیریت

ONLY THOSE WHO DARE, DRIVE THE WORLD FORWARD

برق و مدیریت

ONLY THOSE WHO DARE, DRIVE THE WORLD FORWARD

برق و مدیریت


شادی روح سردار دل ها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی صلوات.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

نیسان : یک بازگشت دراماتیک - قسمت دوم

پنجشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۴، ۰۳:۰۳ ق.ظ

غصن فرمان را به دست می گیرد

متولد برزیل ، دارای پدر و مادر لبنانی - فرانسوی ، مشغول به کار در فرانسه به عنوان یک مهندس ؛ کارلوس با چالشهای تضاد فرهنگی بیگانه نبود.

او شغل های زیادی در چهار قاره جهان داشت و شهرت خود را در نظارت بر بازسازی عملکرد واحد آمریکای شمالی کمپانی میچلین ، مثل بدست آوردن و ادغام شرکت یونی رویال گودریچ کسب کرده بود.پس از آن غصن توسط مارک شوایتزر به منظور بازسازی رنو استخدام شد و به سرعت دارایی های از دست رفته این خودروساز را با اجرای یک طرح کاهش هزینه شدید و تهاجمی بازگرداند.این برنامه که شامل بستن ناگهانی کارخانه فیلفورد با ۲۷۰۰ کارگر در بلژیک و کاهش شدید تعداد تامین کنندگان قطعات بود باعث شد به وی لقب "قاتل هزینه" بدهند.

تصمیم گیری برای رفتن به هیچ عنوان آسان نبود. این کار به معنی انتقال همسر و چهار فرزندش از خانه ای در حومه پاریس که به تازگی در آن ساکن شده بودند بود. غصن در نهایت با این شرط که کنترل و اختیار کامل داشته باشد این کار را پذیرفت ، به این معنی که تمام زیرمجموعه ها باید به طور مستقیم به وی گزارش دهند و همچنین وی مجبور نباشد برای هر کار از مدیریت شرکت فرانسوی اجازه بگیرد. علاوه بر این وی اجازه به همراه بردن ۲۰ مدیر به انتخاب خودش را میخواست . غصن در اظهار نظری درباره اندازه تیمی که وی قصد داشت با خود به نیسان ببرد این گونه گفت که : " برای ایجاد تغییرات اساسی و عمیق در یک شرکت شما به افراد زیادی احتیاج ندارید بلکه به کاتالیزورهای درست برای مکان های( در اینجا منظور پست های سازمانی است ) درست نیاز دارید". او افرادی حدود ۴۰ ساله را که در زمینه کاری خود متخصص ، روشن فکر و مربی بودند انتخاب کرد و از انتخاب افرادی که می خواستند به تنهایی کار کنند خود داری نمود. آنها نقشی تسهیل کننده و آموزش دهنده خواهند داشت - به هیچ وجه از مشاوره خارجی استفاده نخواهد شد - البته آنها کمتر از ۴۸ ساعت برای تصمیم گیری درباره ترک فرانسه و رفتن به ژاپن فرصت داشتند.یکی از مدیران که با وی برای یادآوری آوریل ۹۹ تماس گرفته شد می گوید : او عصر چهارشنبه به من پیشنهاد عضویت در تیم همراه وی را داد و می خواست تا صبح جمعه به وی پاسخ دهم.

در اواسط ماه مه اعضای تیم در یک دوره فشرده سه روزه به منظور آشنایی با کشور میزبان شرکت کردند ، فقط یکی از آنها ژاپنی صحبت می کرد. به علاوه این اجلاس مکانی برای بحث درباره بایدها و نبایدهای فرهنگی ژاپنی ها بود و همچنین به غصن اجازه داده شد تا برخی نکات کلیدی درباره کار را برای آنها بیان کند. او به آنها گفت : " ما مبلغان دینی نیستیم . ما به آنجا نمیرویم تابه ژاپنی ها نقش زنان در کسب و کار ژاپنی را آموزش دهیم . به آنجا می رویم تا به نیسان برای رفع مشکلاتش کمک کنیم ، فقط همین. هر بحث دیگری که به هدف ما کمکی نمی کند به ما مربوط نیست".

غصن همچنین به طور خصوصی با برخی افراد و مقامات برجسته و اثرگذار در ژاپن دیدار کرد . همه آنها وی را به احتیاط کردن توصیه می نمودند :"در ژاپن باید به آرامی پیش بروید ، باید صبور باشید . نمی توانید کارخانه ها را تعطیل کنید ، نمی توانید تعدیل نیرو انجام دهید، نمی توانید این کار را بکنید ، نمی توانید آن کار را بکنید و ... ". بعد از صرف سه شام ، غصن عنوان کرد که اگر این توصیه ها ادامه یابد ممکن است تصمیم بگیرد چمدانهایش را بسته و به فرانسه باز گردد ، چرا که کاری برای انجام دادن وجود ندارد ! بنابراین او در مقابل تصمیم گرفت:" برویم و داخل کارخانه گوش کنیم و ببینیم چه کاری باید انجام دهیم".

از دو ماه قبل از انتصاب رسمی ، غصن از امکانات پژوهشی و کارخانه های تولیدی نیسان بازدید کرد و به جمع آوری اطلاعات از مدیران بخش ها ، مهندسان و فروشندگان پرداخت. در جلساتی که با روئسای بخش های مختلف نیسان برگذار می کرد ، سالاتی از آنها می پرسید نظیر :" مشکلاتی که قسمت شما با آن مواجه است چیست؟ برای بهبود وضعیت به چه چیزهایی نیاز است ؟ قسمت شما چه کمکی به نیسان می کند ؟ " او بسیار متعجب شد وقتی دریافت که مدیران کارخانه نیسان می توانند بگویند چند دقیقه طول میکشد تا یک ماشین ساخته شود ، اما نمی توانستند هزینه این کار را بیان کنند .

به طور مشابه او از یکی از نمایندگی های فروش ژاپنی پرسید که رقیب اصلی وی در فروش که بود ، تنها برای اینکه دو فروشنده قوی دیگر نیسان را بیابد . با توجه به نظر یک فروشنده  درباره دیدگاه مشتری ، غصن اینگونه بیان کرد که :"آنها می گویند که طراحی ظاهری نیسان وحشتناک است". پس خواسته مشتری از نیسان  چه بود؟ فروشنده با یک تعظیم پاسخ داد :"من دوست دارم نیسان محصولی تولید کند که ما بتوانیم بدون عذرخواهی از مشتری آن را بفروشیم (پس از فروش نیاز به عذرخواهی از مشتری نباشد)".

غصن در ژوئن 1999 رسما به عنوان مدیرعامل انتخاب و به هیئت مدیره معرفی شد ، به همراه دو نفر از همکارانش از رنو به نامهای پاتریک پلاتا و ثییر مولانوت برای بخش های نظارت بر توسعه محصول و مالی شرکت . در همان زمان تعداد اعضای هیئت مدیره از 37 نفر به ده نفر کاهش یافته بود ، البته غیر از 25 نفری که پیش از این جدا شده بودند . همچنین هاناوا مدیر عامل قبلی ، بیشتر نقشی مشابه یک سفیر برای شرکت داشت تا مدیر عامل . اما هاوانا کسی بود که به منظور عضوگیری  برای کمیته اجرایی ژاپنی وی انتخاب شد. وقتی وی نزد غصن رفت تا ببیند چه کسی وی را برای کمیته اجرایی انتخاب کرده است ، غصن پاسخ داد :"من نمیدانم ، خودت می دانی . تو مرا میشناسی ، پس لطفا انتخابشان کن . آنچه باید بدانم از شما بدانم می دانم ( دانستن آنچه شما هستید ، از شناخت من است)."

برای اولین بار ، جلسه هیئت مدیره با زبان انگلیسی برگزار شد . پیام غصن ساده اما رک بود ، او گفت :"آقایان ، ما ده سال رکود داشتیم ، دیگر کافیست . درهای این شرکت برای هر فردی که می خواهد به آن فرصتی برای بازیابی بدهد باز است (نقل به مضمون) ، مهم نیست سن و سالش چقدر باشد ، جنسیتش چه باشد یا شهروند کدام کشور محسوب شود".

در نشست سالانه سهامداران که درست پس از جلسه هیئت مدیره بود ، غصن با سنت شکنی به خبرنگاران اجازه حضور در نشست داد. با درک این که تغییراتی که برای بقا ضروری بود حمله قلب جامعه ژاپن به حساب می آمد ، وی به ان نتیجه رسید که شفافیت و صداقت بهترین راه گزینه است :"از همین ابتدا ما رسانه ها را از آنچه که فکر می کنیم و آنچه که برایش برنامه ریزی کرده ایم در جریان می گذاریم. این امر برای اطمینان بخشیدن به افکار عمومی ژاپن مهم بود. پس از یک سخنرانی دو دقیقه ای به زبان ژاپنی برای معرفی خودش ، به حضار گفت :"من به خاطر رنو به ژاپن نیامده ام ، بلکه به خاطر نیسان آمدم. من آنچه که در توان دارم را برای بازگرداندن نیسان به سودآوری در سریعترین زمان ممکن  و احیای آن به عنوان یک شرکت بسیار جذاب (شرکتی همه از آن به بزرگی و نیکی یاد کنند) انجام خواهم داد". او انتقادات سهامداران ناامید را تحمل کرد و به آنها وعده تغییر برای سال پیش رو داد.او به تغییرات در شبکه تامین کننده شرکت با هدف کاهش هزینه های بالای خرید و تغییر در شبکه نمایندگی های فروش ناکارآمد اشاره کرد. او همچنین با بیان اینکه کارکنان نیسان نیازی به اصلاح دارند و در آغوش نیسان خواهند بود ، اعتماد آنها را به خود جلب کرد :"با توجه به اشتیاق و غرور آنها من نسبت به اینکه نیسان را به جاده ها  بازگردانیم و رشد دهیم بسیار امیدوارم".

قسمت بعد : شروع جهشی

نکته : برای این مجموعه به دهها منبع اشاره شده که در پایان آخرین قسمت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۲۲
یاسر امیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی